Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Załóżmy, że jesteś przekonany, że chcesz prowadzić sprzedaż internetową. To najlepszy sposób na realizację pomysłu na biznes, który masz w głowie. Potrzebujesz więc sklepu internetowego. Pierwsze pytanie, które zwykle się pojawia, brzmi: Ile mnie to będzie kosztować? Jaką wcześniejszą inwestycję trzeba będzie ponieść, aby wszystko zorganizować? Jak wszystko inne, wszystko zależy od tego, czego się chce i jakich wyborów się dokona.
Zanim jednak przejdziemy do głównych kosztów związanych z założeniem sklepu internetowego, należy zadać sobie o wiele głębsze i ważniejsze pytanie: Czy będę w stanie wygenerować zyski w tym sklepie internetowym? Czy mam zdefiniowany model biznesowy i strategię, która pozwoli mi wyróżnić się na tle konkurencji? W związku z tym kolejne pytania dotyczą konkurencji w branży, niszy rynkowej, którą należy wybrać, potencjalnego klienta, oferty, oczekiwanej rentowności…
Minimalne koszty stałe
Jak już powiedzieliśmy, koszty, z jakimi należy się zmierzyć, aby uruchomić sklep internetowy, są związane z podejmowanymi decyzjami. Wybór jednej platformy nie jest tożsamy z wyborem innej. Na przykład najtańszą i najszybszą platformą do konfiguracji jest WordPress, lub Prestashop. Przejdźmy jednak do kosztów stałych. Twórca stron internetowych będzie musiał doliczyć do swojej pracy na rzecz startupu szereg kosztów stałych.
Domena i hosting, których łączna cena może wynieść 500 złotych; platforma i szablon strony internetowej, które wyniosą około 400 złotych, do których należy doliczyć modyfikacje dokonane przez projektanta w celu jak największej personalizacji wizerunku i opcji sklepu; wirtualny punkt sprzedaży (do zarządzania płatnościami) i moduł do jego integracji; wtyczki lub moduły uzupełniające; certyfikaty SSL w celu „osłony” w zakresie bezpieczeństwa lub działania zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych.
Do tego można dodać nie tylko utrzymanie całej infrastruktury, które można zlecić zewnętrznej firmie, lub przejąć we własnym zakresie, ale także inne usprawnienia pozwalające na większe dostosowanie do potrzeb klienta, takie jak tłumaczenie sklepu na kilka języków. Są to jedynie koszty strukturalne związane z utworzeniem struktury sklepu internetowego. Następnie trzeba zająć się inwestycją w zapasy i magazyn (jeśli nie zakładasz, że będzie sprzedawać również w fizycznym sklepie), w logistykę przesyłek…
Bardzo trudno jest to wszystko wycenić, ale inwestycja będzie bardzo ważna, jeśli chcesz mieć solidną platformę. Pamiętaj jednak, że to dopiero początek podróży.