Mity na temat firm rodzinnych
Mit nr 1. Nie ma nic lepszego niż praca z rodziną
Wielu właścicieli firm wychodzi z założenia, że nie ma nic lepszego niż praca z rodzeństwem, dziećmi, siostrzenicami, bratankami i kuzynami. W rzeczywistości jednak więzi rodzinne mogą mnożyć problemy biznesowe, ponieważ trudno jest oddzielić sprawy osobiste od tych, które mają związek wyłącznie z pracą.
Mit nr 2. Przedsiębiorstwo powinno być źródłem zatrudnienia dla całej rodziny.
Jest to jedna z głównych przyczyn niepowodzeń firm rodzinnych. Ponieważ zamiast wybierać na każde ważne stanowisko najbardziej utalentowane osoby na rynku, założyciele takich firm zatrudniają dzieci i siostrzeńców, a nawet swoich przyjaciół, chcąc zapewnić im dochody i zacząć uczyć ich, jak prowadzić firmę.
Mit nr 3. Dla młodego pokolenia nie ma lepszej opcji niż praca w firmie rodzinnej.
Jeśli firma się rozwija, a przychody są wysokie, właściciele zakładają, że ich dzieci, siostrzeńcy i siostrzenice będą mieli zapewnioną bezpieczną przyszłość. Mogą jednak mieć inne plany i pasje, a będąc częścią firmy, nie tylko będą czuli się sfrustrowani, ale także negatywnie wpłyną na funkcjonowanie, firmy środowisko pracy i dobre wyniki.
Mit nr 4. Firma rodzinna jest odporna na przyszłość
Jeśli firma istnieje od wielu lat i ma na swoim koncie sukcesy, młodsze pokolenie zakłada, że nie będzie miało problemu z wykorzystaniem doświadczeń swoich poprzedników i przejęciem kontroli. Jednak, jak wyjaśniają eksperci, szybkie zmiany na rynkach stanowią szczególne wyzwanie dla tradycyjnych przedsiębiorstw, które czasami nie potrafią pracować nad innowacyjnymi strategiami i zdobywaniem nowych rynków.
Mit #6. Doświadczenie jest warte więcej niż szkolenie
Wiele dobrze prosperujących firm rodzinnych zostało założonych przez ludzi bez studiów uniwersyteckich lub jakiegokolwiek wykształcenia akademickiego. Ale to były inne czasy, a dziś przedsiębiorcy muszą znać się na planowaniu, finansach i handlu międzynarodowym. Nie chodzi o to, by być ekspertami we wszystkim, ale by wiedzieć, jak tworzyć najlepsze zespoły i mieć elementy pozwalające podejmować lepsze decyzje.
Mit nr 7. Nie ma potrzeby zapisywania czegokolwiek: jest zaufanie.
Przygotowywanie miesięcznych raportów na temat wyników firmy, informowanie o nowych inwestycjach i dzielenie się tymi informacjami z partnerami jest nie tylko wskazane, ale wręcz konieczne. Pozwala to uniknąć nieporozumień oraz nagromadzenia sytuacji powodujących dyskomfort i brak zaufania.
Mit nr 8. Firmy rodzinne nie muszą się profesjonalizować
Wielu przedsiębiorców z tego segmentu wychodzi z założenia, że określenie misji, wizji i wartości firmy, utworzenie zarządu, wzmocnienie struktury technologicznej oraz określenie planów ekspansji to kwestie zarezerwowane dla dużych korporacji.
1 thoughts on “Mity na temat firm rodzinnych”
Comments are closed.
Przedsiębiorstwo powinno być źródłem zatrudnienia dla całej rodziny – pełna zgoda co do tego punktu, pojawiają się nawet z tego powodu konflikty w rodzinie